Choroby dziąseł – jak się objawiają i jak im zapobiegać?

Bez kategorii

5 sierpnia 2019

Choroby dziąseł – jak się objawiają i jak im zapobiegać?

Choroby dziąseł są chorobami jednymi z najtrudniejszymi do wyleczenia w obrębie jamy ustnej. Dziąsło to istotna część zęba, dlatego ich choroby są bardzo groźne – mogą prowadzić nawet do utraty zębów przez pacjenta. Ten rodzaj chorób jest szczególnie groźny, gdyż ich przebieg początkowo nie jest łatwy do zauważenia.

Wręcz przeciwnie – początek rozwoju takiej choroby jak paradontoza jest do zaobserwowania praktycznie tylko podczas wizyty kontrolnej. W momencie, kiedy my zauważymy jakiekolwiek anomalia w obrębie jamy ustnej, może być już za późno. Dowiedz się, jakie są choroby dziąseł i dlaczego konieczna jest odpowiednia profilaktyka.

Zapalenie dziąseł

Zapalenie dziąseł jest jedną z chorób, która objawia się między innymi obrzękiem dziąseł. Od zapalenia dziąseł do paradontozy jest niedaleka droga, dlatego w momencie pojawienia się symptomów oznaczających rozwój zapalenia dziąseł, trzeba możliwie szybko zareagować.

Zapalenie dziąseł jest spowodowane zakażeniem tkanki okołozębowej, co wynika z nagromadzonego kamienia nazębnego. Higiena jamy ustnej w rozwoju tej choroby ma ogromne znaczenie, gdyż nieodpowiednie podejście do tego tematu powoduje rozwój głównego powodu, dla którego zapalenie dziąseł rozwija się – czyli kamienia nazębnego.

W kamieniu nazębnym gromadzą się różnego rodzaju bakterie, powodujące choroby – w tym paradontozę i próchnicę, ale także zapalenie dziąseł. Zapalenie dziąseł przejawia się przede wszystkim obrzękiem dziąseł, ale także ich bólem czy też zaczerwienieniem. Mimo charakterystycznych objawów choroby, pacjenci często ignorują te objawy, bagatelizując rozwój bardzo poważnego schorzenia.

Jakie są przyczyny zapalenia dziąseł?

Pacjenci, którzy chcą odpowiednio dbać o to, by choroby dziąseł nie pojawiały się, muszą znać ich przyczyny. Główną przyczyną, dla której zapalenie dziąseł rozwija się, jest działanie bakterii nagromadzonych w kamieniu nazębnym. Istnieją również pewne czynniki, które mogą przełożyć się na szybszy rozwój tej choroby. Zalicza się do nich między innymi wady zgryzu – uniemożliwiające dokładne oczyszczenie zębów. Wtedy kamień nazębny ma szczególnie łatwe warunki do narastania.

Profilaktyka chorób dziąseł

Jeśli pacjentowi zależy na tym, aby dbać o odpowiednią profilaktykę chorób dziąseł – wystarczy, że będzie odpowiednio dbać o higienę jamy ustnej. W tym celu wykorzystuje się szczoteczkę do czyszczenia zębów – najlepiej soniczną, nici dentystyczne i odpowiedni płyn do płukania zębów. Dodatkowo, warto jest przeprowadzać zabiegi takie jak skaling i piaskowanie.