Paradontoza – jej przyczyny i objawy

Periodontologia

19 kwietnia 2019

Paradontoza – jej przyczyny i objawy

Jama ustna to nie tylko zęby stąd też nie powinniśmy dbać wyłącznie o ich odpowiednie szczotkowanie. Sporą rolę w tym wszystkim odgrywa również „bohater” dzisiejszego artykułu. Przyzębie to jeden z najważniejszych elementów budowy jamy ustnej. Jeżeli jednak niechętnie dbamy o codzienną higienę i brak usuwania nagromadzonej płytki nazębnej — prędzej czy później paradontoza zaatakuje nasze zęby. Dziś zastanowimy się nad tym, czym tak naprawdę jest paradontoza, jakie są przyczyny jej liczebności i samego powstawania oraz jakie objawy mogą mówić o tym, że paradontoza w naszej jamie ustnej jest realnym zagrożeniem. Zaczynamy i mamy nadzieję, że wyniesiecie z dzisiejszego artykułu coś, co będzie mogło pomóc wam w codziennym życiu!

Czym jest paradontoza?

Jeżeli zastanawialiście się, czym jest paradontoza, to zdecydowanie trafiliście do dobrego artykułu. Paradontoza to nic innego jak jedno ze schorzeń przyzębia, której źródłem jest kamień nazębny. Co ciekawe, jest to druga z najpopularniejszych chorób w obrębie jamy ustnej. Co więcej, sama paradontoza stanowi w europie aż uwaga… 40% wszystkich ekstrakcji zębów. Ta liczba jest niezwykle zatrważająca. Nie sposób nie zastanawiać się… dlaczego tak się dzieje? Otóż problemem, jaki budzi strach u stomatologów, jest to, że pacjenci często ignorują pewne jasne symptomy, takie jak pojawienie się drobnej ilości kamienia nazębnego. Paradontoza to dziś chorobą cywilizacyjną — warto zadbać, aby nie dotknęła ona nas!

Przyczyny paradontozy

Przyczyną numer jeden w chorobie, jaką jest paradontoza, jest nic innego jak nagromadzony kamień nazębny. Powstaje on przez zwapnienie płytki nazębnej. Obecne w niej bakterie atakują przyzębie sprawiając, że wokół zęba dziąsła zmieniają barwę, puchną i cofają się, co prowadzi do odsłonienia szyjki, a czasami nawet… korzeni zębowych. Jeżeli dopuściliście do tego, aby paradontoza rozwinęła się w taki sposób, należy udać się do periodontologa. Co jednak prowadzi do takiego stanu? Oczywiście nic innego jak zaniedbanie higieny jamy ustnej i w pewien sposób niewłaściwe leczenie zębów. Pacjenci są też bardziej narażeni na parandontozę, gdy palą wyroby tytoniowe czy nadużywają alkoholu. Jak więc widzicie, szanse na nie zostanie dotkniętym tym schorzeniem, zależą tylko od nas i tego, jak zadbamy o nasze zdrowie!

Objawy paradontozy

Jak się jednak okazuje, rozwój choroby, jaką jest paradontoza, jest niełatwy do zauważenia, jednak całkiem inaczej jest z objawami, jakie mogą świadczyć o jej wystąpieniu. Przede wszystkim mowa tutaj o bólu szczęki czy krwawiących dziąsłach podczas samego szczotkowania. To już powinno dać nam znać o tym, że paradontoza staje się realną możliwością. Pozostawienie takiego stanu rzeczy może sprawić, że zęby rozchwieją się, gdyż trzymające je przyzębie stanie się zbyt słabe i zniszczone. Najważniejszym objawem, mogącym wzbudzić największe podejrzenia jest zwiększona ilość kamienia nazębnego. Jeżeli to zauważycie — czas na wizytę u periodontologa! Zaufajcie nam, w przypadku choroby, jaką jest paradontoza — zapobieganie jest łatwiejsze niż leczenie.