Krwawiące dziąsła – czym leczyć? Poznaj metody.

Profilaktyka stomatologiczna

10 listopada 2021

Krwawiące dziąsła – czym leczyć? Poznaj metody.

Bardzo wiele osób boryka się z krwawiącymi dziąsłami. Wiele z tych osób lekceważy ten problem, który może doprowadzić do poważnych skutków zdrowotnych. Krwawiące dziąsła powinny być sygnałem do tego, że z naszymi zębami i dziąsłami dzieje się coś złego i należy temu zaradzić jak najszybciej.

Krew z dziąseł – przyczyny

Jest bardzo wiele przyczyn krwawiących dziąseł. Najczęstszą z nich jest zła higiena jamy ustnej. W jamie ustnej codziennie gromadzi się bardzo wiele bakterii, które w połączeniu ze śliną i resztkami jedzenia tworzą płytkę bakteryjną. Ta płytka osadza się następnie na zębach oraz linii dziąseł. Jeśli zęby nie są regularnie szczotkowane to może dojść do zapalenia dziąseł.

A to z kolei prowadzi do krwawienia, które występuje najczęściej podczas szczotkowania zębów lub podczas jedzenia. Kolejną z przyczyn paradontozy jest także anemia oraz ogólne osłabienie organizmu. Jeśli w organizmie brakuje żelaza, to dochodzi do zaburzenia produkcji płytek krwi. Również cukrzycy mogą cierpieć z powodu krwawiących dziąseł.

Jeśli w organizmie brakuje witaminy K i C to także może przejawiać się krwawieniem. Znaczna ilość kobiet ciężarnych bardzo często boryka się z zapaleniem dziąseł. Dolegliwości te pojawiają się zazwyczaj w okolicach od drugiego do ósmego miesiąca ciąży, a za wszystko odpowiedzialne są hormony. Dziąsła stają się wrażliwe, a to powoduje, że są podatniejsze na wszelkiego rodzaju infekcje i zapalenia.

Co robić, gdy krwawią dziąsła?

Jedno jest pewne, jeśli dziąsła krwawią, to nie można tego zlekceważyć. Z racji tego, że jedną z przyczyn jest nieprawidłowa higiena jamy ustnej, to należy o nią dobrze zadbać. Przede wszystkim trzeba regularnie myć zęby i przynajmniej raz dziennie czyścić przestrzenie między zębami nicią dentystyczną, aby usunąć resztki jedzenia.

Szczoteczka do mycia zębów musi być zmieniana przynajmniej raz na trzy miesiące. Regularne wizyty u stomatologa to podstawa. Należy przynajmniej raz w roku usuwać kamień nazębny i co pół roku odwiedzać dentystę w celu skontrolowania, czy nie pojawiły się jakieś ubytki.

Jak zapobiec krwawieniu z dziąseł?

Krwawiące dziąsła można leczyć przy pomocy domowych sposobów lub pod okiem specjalisty. Jeśli chodzi o domowe sposoby to można zacząć od domowej apteczki. Przede wszystkim na krwawienie z dziąseł pomagają środki przeciwzapalne i przeciwbakteryjne. Świetnie sprawdzają się wszelkiego rodzaju płukanki do ust na bazie ziół, maści hemostatyczne lub specjalne pasty do zębów. Można także przygotowywać płukanki i napary ziołowe, które powinny być stosowane regularnie.

Najlepszymi ziołami na zapalenie dziąseł jest rumianek, szałwia oraz kora dębu. Oczywiście używając ziół należy uzbroić się w cierpliwość, gdyż zioła działają po okresie przynajmniej miesiąca od czasu rozpoczęcia ich stosowania. Czyli jest to metoda dla cierpliwych oraz tych osób, które nie wymagają natychmiastowej interwencji stomatologicznej.

Zioła i domowe sposoby nie zastąpią profesjonalnej porady specjalisty stomatologa, który krwawiące dziąsła wyleczy przy pomocy farmakologicznych środków. A zioła i płukanki ziołowe mogą być świetnym wspomagaczem tego leczenia.