Masaż stomatologiczny

Profilaktyka stomatologiczna

24 listopada 2022

Masaż stomatologiczny

Mówiąc o fizjoterapii najczęściej mamy na myślimy o bólu pleców, barków czy kolan. Warto jednak wiedzieć, że masaż stomatologiczny jest coraz częściej wykorzystywany, by pomóc pacjentom w wielu schorzeniach dotyczących okolic głowy, szyi, twarzy, szczęki czy policzków. Co warto wiedzieć nim udamy się na fizjoterapię stomatologiczną?

Na czym polega fizjoterapia stomatologiczna?

Fizjoterapia stomatologiczna jest uzupełnieniem leczenia stomatologicznego. Jej zadaniem jest pomoc w pozbyciu się dolegliwości w okolicach szyi, głowy oraz twarzy.

Wiele problemów wiąże się z nieprawidłową pracą stawów skroniowo-żuchwowych. Pacjenci odczuwają bóle migrenowe czy ból w okolicach szczęki lub skroni. Ważną wskazówką, że należy skorzystać z masażu stomatologicznego mogą być bóle w okolicach uszu. Szumy uszne oraz nawracające stany zapalne ucha są jasnym sygnałem, że dzieje się coś niepokojącego.

Staw skroniowo-żuchwowy często nie ma takiej ruchomości, jaką powinien mieć. Można to zauważyć, gdy poczujemy przeskakiwanie stawu, strzykanie lub trzaski. Takie dolegliwości pojawiają się w trakcie przeżuwania pokarmu lub szerszego otwierania ust.

Również ból oraz nadwrażliwość zębów jest sygnałem, że masaż stomatologiczny może okazać się konieczny.

Rehabilitacja stomatologiczna to różnego rodzaju zabiegi oraz ćwiczenia, których zadaniem jest zniwelowanie zaburzeń oraz poprawa komfortu życia pacjenta. Do zabiegów wykorzystywane są różnego rodzaju urządzenia, które ułatwiają pracę rehabilitantowi oraz pomagają osiągnąć lepsze efekty.

Jak rehabilitować staw skroniowo-żuchwowy?

Staw skroniowo-żuchwowy jest stawem parzystym. Łączy czaszkę z żuchwą. Ważne jest, że staw ten musi poruszać się jednocześnie zarówno z lewej, jak i prawej strony.

Rehabilitacja stawu skroniowo-żuchwowego powinna dążyć do odzyskania pełnego i bezbolesnego zakresu ruchomości u pacjenta.

Chcąc poprawić komfort życia pacjenta można zastosować ciepłolecznictwo. Sprawdzą się nagrzewania i okłady. Kolejnym sposobem jest wykorzystanie promieniowania podczerwonego. Nie można również zapomnieć o masażach. W zniwelowaniu bólu oraz odzyskaniu ruchomości stawu pomoże masaż klasyczny, masaż tkanki łącznej czy masaż mięśni żucia.

Ważnym elementem rehabilitacji stawu skroniowo-żuchwowego jest kinezyterapia. Jej zadaniem jest wzmocnienie mięśni, a także poprawa ruchomości stawów. Warto wiedzieć, że chcąc poprawić działanie stawu skroniowo-żuchwowego często należy rozpocząć pracę od masażu nie tylko okolic twarzy, ale również kręgosłupa, piersiowego oraz szyjnego. Masaż stomatologiczny tych okolic poprawi funkcjonowanie stawu skroniowo-żuchwowego.

Można stosować również masaż twarzy i całej głowy. Dzięki temu rozluźnią się mięśnie oraz zmobilizują się stawy do pracy.

Jak masować staw skroniowo-żuchwowy?

Masaż stomatologiczny stawu skroniowo-żuchwowego można przeprowadzić na kilka sposobów. Warto zacząć od masażu ugniatającego, który polega na wykonywaniu palcami stałych, kolistych ruchów w okolicach stawów i mięśni, które są najbardziej bolesne.

Masaż należy rozpocząć od ust i posuwać się w kierunku ucha. Masaż można wykonywać dwoma lub trzema palcami. Ma on na celu rozgrzanie mięśni oraz poprawę funkcjonowania układu limfatycznego.

Zdarzają się osoby, które dobrze reagują na masaż miejsc bolących. Ważne jest, by taki masaż przeprowadzić prawidłowo, gdyż w przeciwnym razie nie przyniesie on ulgi, a jedynie może powiększyć dolegliwości.

Masaż stomatologiczny pocierający można wykonać w okolicach żuchwy, czyli w okolicach leżących tuż poniżej żwacza. Ważne, by wykonywać go wzdłuż linii szczęki.

Palcem wskazującym należy dotknąć żuchwy i zacząć wykonywać delikatny, stały nacisk na mięśnie. Trzeba pamiętać, że receptory bólowe każdego z nas pracują odrobinę inaczej. Jest różna tolerancja na ból. Dlatego jest to masaż, który wymaga dużego wyczucia. Często jest również oparty na wielu próbach, które dopiero po pewnym czasie mogą dać zadowalające efekty.

Masaż rozciągający wykonuje się przy użyciu obu kciuków. Kciuki układa się równolegle na linii szczęki, delikatnie powyżej mięśnia żuchwy. Ruchy odbywają się w dół szczęki. Mięśnie żuchwy można rozciągać i masować umieszczając dwa palce jednej ręki na żuchwie, a dwa palce drugiej ręki na mięśniach żwacza. Palce należy dociskać do siebie, by ułożyły się w jednej linii.

Masaż rozciągający jest dosyć trudny. Osoby, które mają praktykę mogą wykonywać go samodzielnie. Osoby, które nie mają takiego doświadczenia mogą poprosić o pomoc drugą osobę. Dzięki temu jest większa szansa, że masaż zostanie wykonany poprawnie i w krótkim czasie przyniesie ulgę pacjentowi. Jednocześnie osoba wykonująca masaż może skupić się na jednej czynności. Dopiero po osiągnięciu perfekcji w jednym ruchu należy przejść do wykonywania masażu samodzielnie.

Fizjoterapia stomatologiczna jest uzupełnieniem leczenia stomatologicznego. Warto również go stosować, gdy występują bóle szczęki. Częstym i problematycznym schorzeniem jest bruksizm, który polega na zgrzytaniu zębami. Masaż pomoże usprawnić mięśnie, pozbyć się bólu oraz zmniejszyć skutki schorzenia.