Ząb mądrości kiedy wyrasta

Stomatologia

16 września 2022

Ząb mądrości kiedy wyrasta

Każdy z nas doskonale wie, że w życiu człowiek dochodzi do dwukrotnego wyrastania zębów. Najpierw są to tzw. zęby mleczne, które pojawiają się we wczesnym dzieciństwie, a następnie krótko po ich wypadnięciu zęby stałe. Te z kolei pozostają z człowiekiem już do końca jego życia. Czy na tym koniec? Jak się okazuje niekoniecznie, ponieważ na dalszym etapie życia dojść jeszcze może do pojawienia się w jamie ustnej dodatkowych zębów. Ząb mądrości kiedy wyrasta i dlaczego? Co powinno się wiedzieć o zębach mądrości?

Kiedy wyrasta ząb mądrości?

Ząb mądrości kiedy wyrasta — dlaczego warto to wiedzieć? Zanim jednak przejdzie się do analizowania tego, kiedy konkretne taki ząb pojawia się w jamie ustnej, warto się najpierw zastanowić nad tym, z jakiego powodu wzbudza on tak duże zainteresowanie, a przez wielu stomatologów określany jest jako olbrzymi problem. Czym są zęby mądrości i co warto o nich wiedzieć?

Ósemki, które popularnie nazywane są zębami mądrości, to dodatkowa para zębów trzonowych, która jednak nie pojawia się u każdego człowieka. Jest to ząb, który w wyniku ewolucji człowieka zanika i pojawia się coraz rzadziej. Z jakiego powodu tak się dzieje? Przed tysiącami lat, gdy człowiek nie był w stanie samodzielnie poddawać obróbce cieplnej swojego pożywienia, do jego rozdrabiania potrzebne były zęby trzonowe w większej niż obecnie liczbie. Dzięki nim surowy pokarm mógł być efektywnie rozdrobniony, aby trafić do żołądka. Z chwilą, gdy jako gatunek nauczyliśmy się jedzenie piec, gotować czy też smażyć, stało się ono miększe i łatwiejsze do rozdrobnienia. W efekcie tego tak duża ilość zębów trzonowych nie była już potrzebna. Zadziałał więc mechanizm ewolucji, czyli zanikanie niepotrzebnego elementu ciała.

Jaki jest tego efekt? Dziś zęby mądrości cały czas z nami są, lecz u coraz mniejszej liczby ludzi. Zęby te stopniowo będą zanikać, aż w końcu w ciągu kilku najbliższych stuleci całkowicie przestaną się pojawiać. Ząb mądrości kiedy wyrasta? Jak się okazuje, nie da się przewidzieć, u kogo się one pojawia. Jak jednak wynika z badań, najczęściej pojawiają się one u ludzi w wieku pomiędzy 17 a 25 rokiem życia. Nie jest to jednak żelazna reguła, ponieważ notuje się również przypadki, gdy takie zęby zaczęły wyrastać osobom grubo po 40 roku życia.

Jak długo rośnie ząb mądrości?

Jak więc widać zęby mądrości nie wyrastają każdemu i mogą pojawić się w naprawdę szerokim zakresie czasu. Co więc sprawia, że są one tak dużym problemem? Jakie kłopoty i trudności mogą sprowadzić na człowieka? Jak się okazuje, często olbrzymim problemem jest to, jaki ból towarzyszy wyrastającemu zębowi.

Ząb mądrości kiedy wyrasta, to boli? Jak się okazuje, wyrzynający się z dziąsła ząb może powodować ogromny dyskomfort i ból. Każdy doskonale wie, jak reagują małe dzieci, gdy pojawiają się im w jamie ustnej zęby mleczne. Jest to bardzo często płacz, grymaszenie i niechęć do jedzenia. Nie ma co się dziwić, ponieważ wydostający się z dziąsła ząb może powodować naprawdę duże nieprzyjemności. U człowieka już dorosłego będzie to znaczne utrudnienie codziennego życia. Wiele osób ma z tym problem do tego stopnia, że decyduje się na przyjmowanie w tym czasie silnych środków przeciwbólowych na receptę.

Jak długo trwa taka nieprzyjemna sytuacja? Jak się okazuje, nie da się tego określić zbyt precyzyjnie, ponieważ u każdego człowieka proces ten wygląda nieco inaczej. Często ząb mądrości pojawić się może w ciągu zaledwie kilku miesięcy, lecz na ogół jest to proces skokowy i dość rozciągnięty w czasie. Od pierwszych objawów bólowych po w pełni wyrośnięty ząb może więc minąć nawet do 3 lat.

Kiedy powinno się usuwać zęby mądrości?

Ząb mądrości kiedy wyrasta, robi problemy? Jak się okazuje, sam ból towarzyszący wyrastającemu zębowi mądrosi to najmniejszy problem, który może się z nim wiązać. Wielu stomatologów wskazuje na to, że takie zęby mogą spowodować prawdziwe spustoszenie w jamie ustnej i wśród innych zębów. O co tym wypadku dokładnie chodzi?

Z racji tego, że zęby mądrości są zębami zanikającymi, bardzo często brakuje na nie miejsca w jamie ustnej. Pozostałe zęby są tak rozlokowane, że wyrastający kolejny ząb zwyczajnie nie ma gdzie się ustawić. Powoduje to szereg najróżniejszych problemów. Przede wszystkim dochodzić może do stłoczenia poprawnie wyrośniętych zębów, zmiany ich pozycji, a w efekcie tego do powstawania wady zgryzu. Co więcej, ząb mądrości wcale nie musi wyrastać idealnie do góry, jak pozostałe zęby. Często bowiem dochodzi do zmiany jego położenia i wyrastania pod kątem. Jak można się doskonale domyślić, towarzyszy temu niespotykany ból, a często także ogromne ryzyko pojawiania się stanów zapalnych czy też wycieków ropy z dziąsła.

Co więc powinno się z tym wszystkim zrobić? Wielu stomatologów, gdy tylko podczas kontrolnej wizyty zauważa wyrastający powoli ząb mądrości, zaleca jego natychmiastowe usunięcie. W efekcie tego uda się uniknąć wielu najróżniejszych kłopotów, których późniejsze próby usunięcia będą nastręczały ogromnych problemów oraz spowodują dodatkowe koszta.