Jak złagodzić ból po wyrwaniu zęba – proste i skuteczne sposoby

Stomatologia

7 marca 2023

Jak złagodzić ból po wyrwaniu zęba – proste i skuteczne sposoby

Szybki tryb życia powoduje, że wielu z nas zaniedbuje kwestie higieny jamy ustnej. To z kolei prowadzi do pojawienia się próchnicy, która ostatecznie prowadzi do poważnych uszkodzeń zębów. Jeżeli zwlekamy z leczeniem zbyt długo, a ząb już od dłuższego czasu daje dolegliwości bólowe, może on już nie nadawać się do wyleczenia. Pozostaje jedynie ekstrakcja, a więc fizyczne usunięcie zęba, potocznie zwane jego wyrwaniem. Zabieg ten bywa bardzo bolesny, dlatego najczęściej przeprowadzany jest w znieczuleniu miejscowym. Jednak po zabiegu, gdy środek znieczulający przestanie działać, pojawiają się dolegliwości bólowe. Sprawdźmy więc jak złagodzić ból po wyrwaniu zęba zwyczajnymi sposobami.

Ból po usunięciu zęba – ile zazwyczaj trwa?

To czego najczęściej boimy się podczas operacji usuwania zębów, to ból w trakcie samego zabiegu. Tym jednak nie musimy się aż nadto przejmować, ponieważ dostępne są bardzo skuteczne środki znieczulające. Ekstrakcja to jednak zabieg poważny, który ingeruje także w strukturę dziąsła, naruszając okoliczne tkanki oraz nerwy. Wobec tego pytanie jak złagodzić ból po wyrwaniu zęba jest jak najbardziej na miejscu, bo ten zawsze pojawia się po ustąpieniu znieczulenia. Czas jego trwania bywa różny, zazwyczaj jest to od 2 do 3 dni. Przemija on stopniowo z czasem, a większość pacjentów opisuje go jako pulsujący. Jeżeli jednak po takim czasie dolegliwości nie przemijają, może to oznaczać komplikacje, takie jak wdanie się zakażenia lub pozostanie resztki korzenia w dziąśle. Wtedy należy szybko szukać pomocy lekarskiej.

Sposoby złagodzenia bólu po usunięciu zęba

Dolegliwości po ekstrakcji mogą znacznie uprzykrzyć nam życie, a nawet uniemożliwić skupienie na pracy czy nauce. Jak złagodzić ból po wyrwaniu zęba domowymi sposobami? Na szczęście rozwiązań jest przynajmniej kilka i są one bardzo skuteczne. Przede wszystkim należy powstrzymać się od spożywania gorących posiłków, ponieważ będą one dodatkowo drażnić naruszony fragment dziąsła. Świetnie sprawdzają się zimne okłady na policzek, które możemy robić na przykład poprzez napełnienie foliowego woreczka wodą. Zdarza się jednak, że ból jest bardzo silny i nie pozwala nam normalnie funkcjonować. Jeżeli zastanawiamy się jak złagodzić ból po wyrwaniu zęba w takiej sytuacji, to najlepiej sięgnąć po niesteroidowe leki przeciwzapalne. Te powszechnie dostępne bez recepty powinny bez problemu poradzić sobie z sytuacją.

Ekstrakcja zębów – co warto wiedzieć?

Czy wyrwanie zęba to jedyny sposób w sytuacji, gdy zaczyna on sprawiać nam problemy? Okazuje się, że wcale nie. Nierzadko wystarczy wykonać samo plombowanie, by ból ustał. Możliwe jest również wykonanie leczenia kanałowego lub zatrucie nerwu (dewitalizacja) jeżeli doszło do takich uszkodzeń, że zwykła plomba już nie załatwi sprawy. Jednak najlepszym sposobem na to, by nie głowić się jak złagodzić ból po wyrwaniu zęba, jest zawsze dbać o higienę jamy ustnej i regularnie odwiedzać dentystę.