Periodontologia – co to jest?

Periodontologia

26 grudnia 2022

Periodontologia – co to jest?

Wydawać by się mogło, że jedynym specjalistą leczącym zęby i jamę ustną jest stomatolog. To prawda, stomatologia jest podstawową dziedziną leczenia schorzeń w obrębie jamie ustnej, lecz istnieją również inne jej kategorie, które specjalizują się w konkretnych przypadłościach. Doskonałym tego przykładem jest periodontologia. Co powinno się o tej nauce wiedzieć i czego ona dokładnie dotyczy? Periodontologia co to jest?

Na czym polega leczenie periodontologiczne?

Periodontologia co to jest i czego dotyczy? Zanim przejdzie się do omawiania tej kwestii, dowiedzieć się na początku trzeba, z jakimi problemami ludzie mogą mieć do czynienia w przypadku jamy ustnej. Rzecz jasna najczęściej występującą chorobą jest próchnica, czyli ubytki w szkliwie doprowadzające do destrukcji wewnętrznej tkanki zęba i jego rozpadu. Na tym jednak problemy się nie kończą, ponieważ stanem chorobowym może również zostać objęte samo dziąsło. Najczęściej występującą chorobą jest oczywiście paradontoza, lecz oprócz niej zmagać się można z zapaleniem dziąsła, różnego rodzaju wadami wrodzonymi i nabytymi, a także stanami zapalnymi przyzębia. We wszystkich tych przypadkach pomocne będzie leczenie periodontologiczne.

Periodontologia co to jest? Jest to dziedzina stomatologii, która poświęcona jest leczeniu chorób przyzębia, czyli tkanek otaczających ząb i utrzymujących go w stabilnej pozycji w zębodole. Oznacza to, że do przyzębia zaliczyć można dziąsło, więzadło ozębnej, a także cement korzeniowy i kość wyrostka zębodołowego.
Jak dokładnie wygląda leczenie periodontologiczne? Wszystko w tym wypadku zależne jest od tego, z jakim konkretnie ma się do czynienia problemem. W zależności od choroby stosowane jest różne leczenie. Do zdecydowanie najczęściej realizowanych metod leczenia zaliczają się na pewno takie zabiegi jak scaling, kiretaż zamknięty i otwarty, a także szynowanie zębów, przeszczep dziąsła czy też augmentacja kości.

Kiedy do periodontologa?

Periodontologia co to jest? Jest to nauka, która pozwala uporać się z problemami chorobowymi związanymi z przyzębiem. Kiedy jednak należy udać się do takiego specjalisty i zwrócić się do niego po pomoc? Rzecz jasna wtedy, gdy przyzębie objęte zostanie chorobą. Żeby jednak można było odpowiednio szybko udać się do specjalisty, zanim zmiany chorobowe będą naprawdę poważne i trudne do wyleczenia, w pierwszej kolejności dowiedzieć się trzeba, jakie są najbardziej typowe objawy chorób przyzębia. Jak je można szybko rozpoznać, aby leczenie było rozpoczęte na samym początku zmian chorobowych?
Zdecydowanie najczęściej występującym objawem, który powinien zaniepokoić każdego pacjenta, jest krwawienie z dziąseł. Wiele osób zauważa podczas szczotkowania zębów krew na pianie, lecz ignoruje ten fakt. Osoby te uznają, że prawdopodobnie dziąsło uległo podrażnieniu w wyniku zbyt intensywnego szczotkowania i w niedługim czasie samo się zagoi.

Jest to naprawdę poważny błąd, który może doprowadzić tylko do pogorszenia się stanu dziąsła.
Innym równie często popełnianym błędem jest ignorowanie zmian koloru dziąsła. Zdrowe dziąsło powinno być bladoróżowe i gładkie. Jeśli jego kolor zmienia się na krwisto czerwony, ma się do czynienia ze stanem zapalnym, który należy czym prędzej usunąć.
Oczywiście do periodontologia należy bezwzględnie udać się także w sytuacji, gdy zauważy się u siebie chwiejące się zęby czy też takie, których szyjki zębowe zostaną odsłonięte. Są to wyraźne objawy zmian chorobowych, które jak najszybciej muszą zostać wyleczone, aby nie doszło do rozprzestrzeniania się choroby i pogorszenia stany jamy ustnej.

Jak wygląda wizyta u periodontologa?

Skoro wiadomo już, na jakie objawy należy zwracać uwagę podczas przeglądania swojej jamy ustnej, a także jak należy się zachować w sytuacji zaobserwowania zmian chorobowych, warto się teraz dowiedzieć, jak konkretnie wygląd wizyta u tego specjalisty.
Periodontologia co to jest? Jest to nauka, która pozwala zapobiegać i leczyć różnego rodzaju zmiany chorobowe. Zawsze jednak przed rozpoczęciem odpowiedniego leczenia specjalista z tego zakresu przeprowadza kontrolę stanu jamy ustnej i podejmuje decyzje o dalszych działaniach.
O czym trzeba wiedzieć, planując taką wizytę? Najważniejszą sprawą jest oczywiście to, że jest ona bardzo długotrwała. Przede wszystkim sprawdzane potrząś wizyty biedzie to, jaka jest głębokość kieszonek dziąsłowych. Oprócz tego specjalista zbierze szczegółowy wywiad od pacjenta, czyli dowie się, jakie zgłasza on objawy, jakie ma inne przypadłości czy też, jakie przyjmuje leki. Sprawdzony dodatkowo zostanie ogólny stan higieny jamy ustnej oraz wykonane zostanie zdjęcie RTG, aby ocenić stan kości.

Bardzo ważne w leczeniu periodontologicznym jest to, aby pacjent zachowywał odpowiednią uwagę podczas przeprowadzania higieny jamy ustnej. Gromadząca się płytka nazębna i powstający w wyniku tego kamień, to główne powody różnego rodzaju chorób przyzębia. Z tego też powodu pacjent po pierwsze zostaje pouczony, jak zachować właściwy stan jamy ustnej, a także w razie potrzeby przeprowadzone zostanie usuwanie kamienia nazębnego.