Zapalenie zatoki szczękowej – objawy

Chirurgia Stomatologiczna

12 kwietnia 2022

Zapalenie zatoki szczękowej – objawy

Zapalenie zatok to jedna z tych przypadłości, z którą spotkała się większość osób. Jest to choroba mecząca, często nawracająca, lecz jednocześnie dość łatwa do zdiagnozowania. Zupełnie inaczej to jednak wygląda w sytuacji, gdy ma się do czynienia z zapaleniem zatoki szczękowej. Czym jest ta przypadłość, jak się ją powinno leczyć, a przede wszystkim, jak można ją szybko rozpoznać? Zapalenie zatoki szczękowej – objawy i leczenie, czyli jak to wszystko wygląda w szczegółach?

Objawy zapalenia zatok szczękowych

To, co każdy mniej więcej wie o tej przypadłości to fakt, że zapalenie tego rodzaju może obejmować całą twarz, a także wiązać się z naprawdę poważnym bólem. Warto się jednak dowiedzieć o tej przypadłości nieco więcej, żeby można ją było szybko zdiagnozować, a także bardzo skutecznie wyleczyć.
Na samym początku dowiedzieć się trzeba oczywiście tego, czym są zatoki szczękowe i z jakiego powodu są one tak ważne dla całego organizmu. W jaki sposób najprościej opisać te zatoki? Jak się okazuje, są to specjalne komory znajdujące się po obu bokach twarzy, które wyściełane są niezwykle delikatną błoną śluzową. W przeważającej większości czasu wypełnione są one po prostu powietrzem. Gdzie jednak konkretnie się znajdują? Położone są blisko oczodołów, nieco ponad kośćmi szczękowymi. Oczywiście umieszczone są one symetrycznie po obu bokach twarzy.

Za co odpowiedzialne są zatoki szczękowe? Są one częścią większego systemu zatok, które jak domniemają specjaliści, zajmują się przede wszystkim ogrzewaniem oraz nawilżaniem wdychanego powietrza. Dzięki temu, że zatoki te są praktycznie w całości wypełnione powietrze, mogą być również wykorzystywane jako przestrzeń amortyzująca, która chronić będzie mogła przed urazami mechanicznymi. Co więcej, mogły one powstać jako sposób na redukcje masy twarzoczaszki.
Jak więc widać, jest to naprawdę bardzo ważny element ludzkiego ciała, który ma przełożenie na jego poprawne funkcjonowanie. Nic więc dziwnego, że ogromnym problemem staje się sytuacja, gdy dochodzi do powstawania w nich stanu zapalnego. W takim wypadku kluczowe jest poznanie podstawowych objawów, które takie zapalenie dają, ponieważ może się to przyczynić do szybkiego zdiagnozowania choroby, a więc i do przejścia do leczenia. Zapalenie zatoki szczękowej – objawy i leczenie. Czym się muszą charakteryzować?

Objawy

Zapalenie zatoki szczękowej – objawy i leczenie. Jeśli chce się poznać, jak to wszystko wygląda, trzeba w tej chwili dowiedzieć się nieco o samym stanie zapalnym. Jak on przebiega i co się dokładnie w jego trakcie dzieje? Dopiero ta wiedza pozwoli dokładnie zrozumieć to, jak wyglądają objawy a przede wszystkim, jak powinno przebiegać leczenie.
Przede wszystkim wiedzieć trzeba to, że zapalenie tego rodzaju obejmuje błony śluzowe, które są wewnętrzną powłoką zatok. Stan zapalny powoduje pojawienie się obrzęku błony śluzowej, co znacznie utrudnia uchodzenie wydzielanej wydzieliny. Sprawia to, że wydzielina zaczyna zalegać wewnątrz zatok.

Jaka jest przyczyna pojawienia się stanu zapalnego zatok? Najczęściej powodem jest infekcja wirusowa, lecz zdarza się również i tak, że odpowiedzialna jest za to infekcja bakteryjna.
Skoro już wiadomo, jak wygląda kwestia samego stanu zapalnego, należy się teraz dowiedzieć, jak można go rozpoznać. Zapalenie zatoki szczękowej – objawy i leczenie. Jak to wszystko wygląda w szczegółach? Przede wszystkim wiedzieć tu trzeba to, że objawy tej przypadłości różnić się będą w zależności od tego, jaką postać przybierze sama choroba. Jak się bowiem okazuje, można w tym wypadku wymienić aż trzy przypadki, czyli zapalenie wirusowe, bakteryjne oraz przewlekłe. Jak wyglądać będą objawy w przypadku każdego z nich?

W przypadku ostrego zapalenia wirusowego przede wszystkim zaobserwuje się u osoby chorej znacznie większą ilość wydzieliny śluzowej. Doprowadzi to w bardzo krótkim czasie do bólu głowy, który nasilać się będzie podczas pochylania się. Ból może się wzmagać również podczas dotykania miejsca, w którym obecne są zatoki szczękowe. Oczywiście pojawi się również uczucie zatkanego nosa i pogorszenie węchu. Typowe objawy przeziębieniowe takie jak kaszel, katar czy też gorączka są raczej rzadkie.
Inaczej to jednak wygląda w sytuacji, gdy ma się do czynienia z zapaleniem o podłożu bakteryjnym. W tym wypadku dojdzie do znacznego zgęstnienia wydzieliny, może ona przybierać żółtawy kolor, a także nieprzyjemny zapach. Oprócz powyższych objawów, czyli zatkanego nosa i bólu głowy bardzo często pojawia się również wysoka gorączka przekraczająca 38 stopni Celsjusza. Często zdarza się także, że choroba może mieć podłoże stomatologiczne, wtedy towarzyszyć jej będzie ból zębów.
Na koniec pozostaje przewlekłe zapalenie zatok. Cechuje się on tym, że daje mniejsze objawy niż dwa powyższe przypadki, lecz jednocześnie towarzyszy pacjentowi o wiele dłużej. Czas trwania takiego zapalenia może wynieść nawet do 12 tygodni.

Zapalenie zatok szczękowych – leczenie

Jak więc widać, objawy zapalenia zatoki szczękowej mogą przybierać naprawdę nieprzyjemną postać. Warto więc wiedzieć, jak powinno wyglądać leczenie tej przypadłości. Zapalenie zatoki szczękowej – objawy i leczenie.
Podstawą do rozpoczęcia leczenia tej choroby jest poprawne jej zdiagnozowanie. W tym celu lekarz najczęściej zleca wykonanie zdjęcia RTG, które będzie w stanie pokazać stany zapalne w zatokach. Konkretne leczenie, które się zastosuje, zależy w głównej mierze od tego, co będzie przyczyną pojawienia się zapalenia. Jeśli spowodowane ono będzie infekcją bakteryjną, wtedy poda się pacjentowi antybiotyki. Jeśli natomiast źródłem tej choroby będzie infekcja na tle wirusowym, to w takim wypadku lekarz zastosuje leczenie objawowe. Oznacza to, że podane zostaną krople do nosa niwelujące stan zapalny oraz leki mukolityczne, które zmniejszą lepkość wydzielanego śluzu, a więc ułatwia jego spływanie. Często stosowaną formą leczenia jest również płukanie zatok specjalnym płynem udrożniającym. W skrajnych przypadkach lekarz może nawet zastosować leczenie polegające na przekuciu się do zatok i ich udrożnienie.