Resekcja korzeni zębów

Chirurgia Stomatologiczna

19 maja 2022

Resekcja korzeni zębów

Warto dbać o uzębienie, ponieważ jest to nasza wizytówka. Czasami jedynym skutecznym rozwiązaniem jest resekcja korzeni zębów. Gdy inne metody leczenia zęba zawiodły to stosowany jest wtedy ten zabieg stomatologiczny. Jeżeli inne metody zawiodły, w tym leczenie kanałowe to wtedy resekcja jest niezbędna.

Resekcja korzenia – co to jest?

Warto zwrócić szczególną uwagę na fakt, że apikotomia to fachowe określenie resekcji. Dostęp do źródła infekcji jest bardzo ważny, a czasami nie da się do niego dotrzeć. Nieprawidłowo przeprowadzona resekcja skutkuje często powstawaniem ziarniaków, ropni oraz torbieli. Zdjęcie rentgenowskie pojedynczego zęba musi być wykonane bezpośrednio przed resekcją. Czasami wykonuje się jeszcze tomografię twarzoczaszki, czyli badanie CBCT. Stomatolog może zlecić również inne badania, takie jak morfologię. Dzieje się tak zazwyczaj, gdy pacjent ma również inne schorzenia ogólnoustrojowe. Przed przeprowadzeniem resekcji przeprowadza się też terapię antybiotykową. Nie trzeba się obawiać zabiegu, ponieważ stosowane jest znieczulenie miejscowe. Jest to ten sam środek znieczulający, który wykorzystuje się także w innych zabiegach stomatologicznych.

Jak przebiega zabieg?

Śluzówkę nacina się w okolicy samego korzenia. Lekarz wycina tak zwane okienko kostne, którego średnica wynosi przynajmniej 4 mm. Robi to przy użyciu stomatologicznego dłuta lub specjalistycznej wiertarki kostnej. Później trzeba jeszcze odciąć wierzchołek korzenia zęba, na którego inne metody leczenia nie podziałały. Problemy w tej okolicy są wynikiem zmian zapalnych, które trzeba jak najszybciej usunąć. Na koniec wyrównywane są brzegi kości i oczyszczany jest ubytek. Ostatnim etapem jest wypełnienie wsteczne, które powinno szczelnie wypełnić kanał korzeniowy. Potem wystarczy ranę zszyć i czekać aż się wygoi. Przy pomocy specjalnego materiału kościozastępczego usuwany jest również fragment kostny. Resekcja korzeni zębów jest skomplikowanym zabiegiem, który powinien być wykonywany przez doświadczonego stomatologa. Najlepiej korzystać z usług sprawdzonych i renomowanych stomatologów, którzy wiele lat działają na rynku i cieszą się pozytywną opinią.

Zabieg z reguły trwa około godziny. O sukcesie całego zabiegu będzie można mówić wtedy, gdy zapewnimy całkowitą szczelność kanału korzeniowego. Resekcja wierzchołka zęba umożliwia uratowanie zęba przed ekstrakcją, a do tego zwalcza przeszywający ból. Powikłania po nieudanym leczeniu endodontycznym mogą zdarzyć się praktycznie zawsze. Czasami nie da się ich uniknąć i wtedy może pomóc resekcja korzeni zębów. Wśród najczęstszych przyczyn niepowodzenia zabiegu można wymienić materiały złej jakości oraz niepełne wypełnienie kanału korzeniowego. Właśnie w ten sposób powstają wszelkie procesy zapalne. Po leczeniu zębów z uzupełnieniem protetycznym również mogą wystąpić różne powikłania. W takiej sytuacji także przeprowadza się często resekcję zęba.

Resekcja wierzchołka korzenia zęba – cena

Warto zwrócić szczególną uwagę na fakt, że najbardziej problematyczne są wkłady koronowo-korzeniowe. U każdego pacjenta budowa kanałów korzeniowych jest inna. Czasami kanały są bardzo cienkie lub zakrzywione i wtedy stomatolog ma utrudnioną pracę. Dawniej wizyta u dentysty kojarzyła się z dużym strachem i bólem, ale obecnie mamy do dyspozycji nowoczesne środki znieczulające. Należy pamiętać, że czasami może dojść do złamania narzędzia dentystycznego, które znajdowało się w kanale. Nawet najbardziej doświadczony stomatolog niestety nie może wykluczyć takich przypadków. Przebicie korzenia podczas leczenia endodontycznego również jest wskazaniem do resekcji zęba, podobnie jak złamanie korzenia w okolicy jego wierzchołka. Gdy nastąpiło samoistne obumarcie zęba to też należy przeprowadzić resekcję korzenia. W innym wypadku zmiany zapalne wokół korzenia będą cały czas się utrzymywać. Warto mieć na uwadze, że istnieją także przeciwwskazania do przeprowadzenia resekcji korzeni zębów. Wśród najważniejszych przeciwwskazań można wymienić wielkość zmian chorobowych. Zabiegu nie wolno przeprowadzać, jeżeli wielkość zmian chorobowych przekracza 1/3 przywierzchołkowej części zęba. Sytuacja wygląda podobnie, jeżeli dojdzie do złamania podłużnego zęba lub zaniku kości otaczającej ząb. Resekcja korzeni zębów to zabieg, który kosztuje około 600-800 zł.

Jak dbać o ząb po resekcji wierzchołka korzenia

Zmiany zapalne w obrębie jamy ustnej mogą skutecznie uniemożliwić wdrożenie odpowiedniej procedury. U osób z nadciśnieniem oraz chorych na cukrzycę i tarczycę również nie wykonuje się resekcji. Ciąża też jest przeciwwskazaniem do zabiegu. Resekcja korzeni zębów mlecznych jest niemożliwe, ale to jest raczej oczywiste. Jest to dosyć inwazyjny zabieg, dlatego trzeba się do niego właściwie przygotować. Z reguły po resekcji występuje ból, krwawienia oraz opuchlizna. Jest to całkowicie normalne i nie trzeba się tym zbytnio przejmować. Można się zacząć martwić, jeżeli objawy będą się utrzymywać ponad tydzień. Wtedy trzeba jak najszybciej udać się do lekarza prowadzącego i opisać swój przypadek. Niezwykle rzadko dochodzi do uszkodzenia sąsiednich zębów oraz porażenia nerwu. Warto zwrócić uwagę na fakt, że w ciągu kilku dni wszystko powinno się zagoić. W tym czasie należy utrzymywać klasyczną higienę jamy ustnej, jedynie trzeba pomijać miejsce zabiegu.

Lepiej unikać zimnych i gorących pokarmów, ponieważ mogą niepotrzebnie podrażniać skórę. Należy też zrezygnować z wysiłku fizycznego przynajmniej przez pierwsze dni po zabiegu. Dobrym pomysłem jest też jedzenie rozdrobnionych pokarmów. Warto dodać, że sam zabieg nie powinien raczej sprawiać bólu, ponieważ przeprowadzany jest w znieczuleniu miejscowym. Sytuacja może się pogorszyć, gdy przestaną działać środki przeciwbólowe. Dosyć często pojawia się uczucie dyskomfortu, jednak nie jest to na tyle uciążliwe, żeby nie można było normalnie funkcjonować. Pomóc mogą okłady z lodu oraz doustne środki przeciwbólowe dostępne bez recepty w aptekach. Powrót do pełnego zdrowia nie powinien zająć dużo czasu, jeżeli rana goi się prawidłowo. Czasami jednak występują powikłania i wtedy należy zgłosić się do sprawdzonego specjalisty.