Dlaczego słodycze psują zęby? Wyjaśniamy!

Stomatologia estetyczna

16 października 2019

Dlaczego słodycze psują zęby? Wyjaśniamy!

W dzieciństwie wpajano nam wiele prawd, które uważaliśmy za bujdy. Dotyczy to na przykład spożywania słodyczy. No bo w końcu, niby dlaczego słodycze psują zęby, skoro są takie dobre i smaczne? Wiele osób, a szczególnie wiele dzieci się nad tym zastanawiało, jednocześnie nie uzyskując sensownej odpowiedzi. Rodzice jedynie myśleli o tym, co zrobić by zmniejszyć apetyt na słodycze, aby dziecko ich tyle nie przyjmowało, jednocześnie nie będąc w stanie racjonalnie wytłumaczyć, jak słodycze wpływają na zęby.

Na szczęście, wraz z upływem lat i poszerzaniem wiedzy jesteś w stanie przyznać, że twoi rodzice poniekąd mieli rację. Co prawda nie było to takie dokładne i z detalami, że dokładnie wiedziałeś o co chodzi, ale jednak prawdą jest, że zęby mogą być psute właśnie przez słodycze. Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego słodycze psują zęby, a także co zrobić aby apetyt na słodycze był zdecydowanie mniejszy. W tym celu serdecznie zapraszamy do lektury.

Jak słodycze wpływają na zęby?

Nim zastanowimy się, jak słodycze mogą wpływać na zęby, przemyślmy temat, jak zęby mogą uszkodzić się od jedzenia. Najpopularniejszą chorobą, która poniekąd może być powiązana z tym, co spożywamy, jest próchnica. Próchnica to choroba, która na skutek swojego postępowania degraduje tkanki zęba, jednocześnie powodując rozwój ubytków próchnicowych. Następnie, z czasem rozwoju, doprowadza ona do zapalenia miazgi, powodując stany bolesne i często nawet sprawiając, iż zachodzi konieczność przeprowadzenia ekstrakcji zęba. Przez każdego pacjenta jest to oczywiście niepożądany objaw, a jednak – nie każdy go unika.

W związku z tym, warto jest wiedzieć, jak słodycze wpływają na kondycję zębów. Okazuje się, że w słodyczach znajduje się wiele cukrów, co zapewne dla szerokiego grona pacjentów nie stanowi większego zaskoczenia. Słodycze to głównie niezdrowy, tuczący cukier, który jest pożywką dla bakterii znajdujących się w jamie ustnej, odpowiadających za rozwój próchnicy. W związku z tym, im więcej cukru spożywamy, tym lepsze warunki do rozwoju stwarzamy dla tychże właśnie mikrusów. To odpowiedź na pytanie, dlaczego słodycze psują zęby.

W związku z tym często widać powiązanie, że dzieci, które spożywają dużo słodyczy, częściej chorują na próchnicę. Jest to uzasadnione naukowo i nie ma tak naprawdę odstępstw w tym zakresie. Im częściej spożywasz słodycze, tym bardziej musisz liczyć się z tym, że twoje zęby prędzej czy później ulegną zniszczeniu.

Co zrobić żeby zmniejszyć apetyt na słodycze

Wiesz już, dlaczego słodycze psują zęby. W związku z tym, warto jest dokonać rozeznania w zakresie, jak pokonać swoją niepohamowaną żądzę słodyczową. Pierwszym krokiem w tym zakresie jest wyeliminowanie łatwo dostępnych źródeł słodyczy. Czasem nawet nie chodzi nam o to, aby przekąsić słodycz, tylko żeby zjeść cokolwiek, a słodycze są akurat łatwo dostępne – dlatego po nie sięgamy. A co gdyby zastąpić je marchewkami, czy innym zdrowym produktem? Warto także zacząć pić większe ilości wody.