Uzupełnianie ubytków w zębach

Endodoncja

6 grudnia 2022

Uzupełnianie ubytków w zębach

W przypadku ubytku zęba spowodowanego próchnicą ząb powinien być niezwłocznie wyleczony, aby zapobiec dalszemu niszczeniu przez bakterie. Rodzaj uzupełnienia zależy od zęba i głębokości ubytku. Pacjent może wybrać pomiędzy amalgamatem, mieszankami cementowymi czy kompozytem. Próchnica jest obecnie jedną z chorób, która szybko się rozprzestrzenia. Mówi się nawet, że jest to choroba cywilizacyjna. Z tego względu zalecana jest profilaktyka, która opiera się na prawidłowej higienie jamy ustnej oraz regularnych wizytach w gabinecie stomatologicznym. Ile kosztuje uzupełnianie ubytków w zębach?

Jak powstaje próchnica?

Resztki jedzenia, które zostają w jamie ustnej, szybko tworzą płytkę nazębną. Ta masa bakterii z czasem twardnieje i tworzy kamień nazębny. Bakterie żywią się głównie cukrem, który przekształcają w kwasy. Kwasy usuwają, demineralizują szkliwo zębów. Gdy zewnętrzna warstwa zęba staje się porowata, bakterie wnikają do zęba i mogą go zniszczyć aż do samego korzenia. Ślina może naprawić drobne uszkodzenia, ponieważ pomaga ponownie magazynować składniki mineralne w zębach. Jednak jeśli zęby są narażone na działanie kwasów z powodu obfitego spożycia cukru i złej pielęgnacji zębów bardzo często i przez bardzo długi czas, zaburza to równowagę w jamie ustnej. Dlatego zdrowa dieta jest najlepszym środkiem zapobiegawczym, aby uniknąć próchnicy. Równie ważna jest regularna i dokładna opieka stomatologiczna oraz badania kontrolne u dentysty. Niestety ubytki pojawiają się coraz częściej u coraz młodszych pacjentów. Z tego względu rodzice powinni od najmłodszych lat uczyć dzieci prawidłowego szczotkowania i dbania o jamę ustną.

Jak uzupełnić ubytki w zębach?

Im wcześniej próchnica zostanie wykryta, tym leczenie będzie mniej bolesne i tańsze. Wczesne stadium próchnicy można rozpoznać po białych lub brązowych plamkach na zębach, więc wystarczy, że dentysta zastosuje żel lub lakier z fluorem, który sprzyja ponownemu odkładaniu się minerałów w zębach. W domu zęby należy myć pastą do zębów z fluorem dwa razy dziennie przez dwie minuty ze wszystkich stron. Uzupełnianie ubytków w zębach jest mało inwazyjne, jeśli oczywiście stan chorobowy jest niewielki. Stomatolog na początku oczyszcza zmianę próchniczą, którą następnie uzupełnia specjalnym preparatem. Obecnie na rynku stosowane są przeważnie uzupełnienia kompozytowe, które są najbezpieczniejsze i bardzo trwałe. Takie plomby są utwardzane, co powoduje, że bakterie są blokowane i próchnica nie postępuje dalej.

Jeśli leczenie nie zostanie podjęte natychmiast, to próchnica będzie wnikać nadal do wnętrza zęba. Wówczas powstają naprawdę duże ubytki, które mogą prowadzić nawet do usunięcia części zęba, którego trzeba będzie odbudować za pomocą korony. Jeśli nerwy zębowe są już uszkodzone, zwykle konieczne jest leczenie kanałowe. Uzupełnianie ubytków w zębach jeszcze do niedawna odbywało się przy pomocy plomb z amalgamatu. Jest to niedrogi i trwały materiał, jednak w mieszance znajduje się rtęć, która stała się tematem kontrowersji. Badania nie potwierdziły, aby plomby z amalgamatu powodowały zachorowanie na raka czy inne choroby, jednak wielu pacjentów ze strachu decyduje się na wypełnienia kompozytowe lub cementowe. Te ostatnie wypełnienia są mieszanką różnych składników. Szybko łączą się z tkaną zęba i doskonale hamują rozwój próchnicy. Jednak minusem może być fakt, że ciężko jest dobrać odpowiedni kolor plomby do koloru zęba, a więc najczęściej takie wypełnienia są stosowane przy tylnych zębach.

Ile kosztuje wypełnienie ubytku w zębie?

Uzupełnianie ubytków w zębach jest dość kosztowne, jeśli zmiany będą dość głębokie. Ogólnie koszty leczenia stomatologicznego są dość wysokie. Niestety Narodowy Fundusz Zdrowia nie finansuje pełnego leczenia. Można jedynie liczyć na pokrycie kosztów przeglądu raz w roku, usunięcia kamienia i uzupełnianie ubytków w zębach plombami z amalgamatu. Z tego względu zdecydowana większość osób decyduje się na leczenie w prywatnych gabinetach stomatologicznych. Koszty leczenia są zależne nie tylko od wielkości ubytku, ale także miejscowości. W większych miastach ceny są wyższe niż w mniejszych miejscowościach. Jednak w dobrych gabinetach stomatologicznych można liczyć na kompleksowe leczenie.

W takich miejscach pracują specjaliści z dziedziny stomatologii, chirurgii stomatologicznej, ortodoncji czy protetyki. W jednym gabinecie można uzupełnić ubytek w zębie, skorygować zgryz czy wstawić implanty. Wracając jednak do kosztów leczenia wypełnień, to cena za leczenie zęba wynosi od około 150 złotych do 300 lub nawet więcej. Czasami niezbędne są dwie lub nawet trzy wizyty, aby w pełni wyleczyć zęba. Wówczas naturalnie koszty leczenia rosną. Aby obniżyć koszty leczenia stomatologicznego, warto regularnie umawiać się na wizyty do stomatologa. Wówczas zmiany zostaną wykryte szybko, a więc koszty będą niższe. Również istotna jest prawidłowa higiena jamy ustnej, odpowiednia metoda szczotkowania, używanie dobrej pasty do zębów, a także nitkowanie i usuwanie regularnie kamienia nazębnego.